Lublin bliżej Warszawy

2013-05-31, woj. lubelskie

Lublin bliżej Warszawy

Kierowcy nie muszą już przeciskać się przez Kurów, Markuszów i Garbów na trasie nr 17 pomiedzy Warszawą a Lublinem. Do użytku został oddany prawie 24-kilometrowy odcinek S17 pomiędzy węzłami Kurów Zachód (nazwa robocza Sielce) - Jastków (Bogucin).

Nowy odcinek S17 przejedziemy bezpiecznie - trasa ma dwie jezdnie po dwa pasy. I szybko - czas przejazdu z przepisową prędkością to 12 minut, co najmniej dwa razy szybciej niż starą trasą - informuje Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kierunek: bezpieczeństwo
Budowana obecnie trasa S17 Kurów - Lublin - Piaski (prawie 67 km długości) ma olbrzymie znaczenie dla regionu lubelskiego. Ekspresowa trasa przejmie ruch z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg krajowych (średni ruch od 20 do 36 tys. pojazdów na dobę) . Przyczyni się to do zmniejszenia liczby wypadków. Najmniej z nich wydarza sie właśnie na trasach ekspresowych, na których ruch odbywa się dwoma jezdniami, po dwa pasy ruchu każda. W roku 2012 wypadki na takich trasach w całym kraju wynosiły zaledwie 0,4 procent w stosunku do ogólnej liczby. Kilometry nowych, bezpiecznych dróg to jeden z czynników zwiększających bezpieczeństwo kierowców także w woj. lubelskim. W roku 2012 wypadków było mniej o 10 procent w porównaniu do roku 2011.

Na lotnisko i do granicy
Lubelski odcinek S17 to fragment międzynarodowej drogi E372 prowadzącej z Warszawy do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Pozwoli skrócić czas dojazdu ze stolicy do Lublina o pół godziny. Kierowcy jadący tranzytem ominą Lublin pokonując prawie 70 km w 35 minut (obecnie poza godzinami szczytu zajmuje to co najmniej godzinę). Droga ekspresowa ułatwi dojazd do nowego Portu Lotniczego Lublin w Świdniku, a także stref przemysłowych rozlokowanych na obrzeżach miasta w sąsiedztwie trasy.

Standard klasy S
Wykonawca zbudował dwujezdniową drogę klasy S o długości prawie 24 km wraz z obiektami inżynierskimi, węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi (57 odcinków o łącznej długości 38,4 km) umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg i zapewnienie pełnej obsługi komunikacyjnej terenów przyległych do projektowanej drogi. Wybudowano m.in. 20 obiektów inżynierskich. Trasa jest dobrze oznakowana, jezdnie wygrodzone barierkami, siatki zabezpieczają przed wbiegnięciem zwierząt na jezdnie. Maja one swoje przejścia - 31 na całym odcinku.

Odpoczynek pod Markuszowem
Kierowcy mogą korzystać z Miejsc Obsługi Podróżnych ulokowanych po obu stronach drogi ekspresowej na wysokości miejscowości Markuszów. Dostępne są parkingi i toalety, a dzierżawca MOP-u wkrótce rozpocznie budowę stacji paliw z restauracją.
Wjazd na drogę ekspresową możliwy jest poprzez węzły:
Kurów Zachód (robocza nazwa Sielce) na przecięciu z projektowaną drogą ekspresową S12 (odc. Puławy - węzeł Kurów Zachód) i istniejącą DK17
Kurów Wschód (Kurów) - na przecięciu z drogą powiatową nr 1514L
Nałęczów (Przybysławice) - na przecięciu z przedłużeniem drogi wojewódzkiej nr 826
Jastków (Bogucin) - na przecięciu z istniejącą DK12/17

www.drogizaufania.pl, projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską,
ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.